با خویشان نا اهل چه کنم؟
با خویشان نا اهل چه کنم؟
قطع رحم
قطع رحم به معنای رسیدگی نکردن و محبت نداشتن نسبت به نزدیکان است. این امر در اسلام بسیار ناپسند شمرده شده و تاکید گردیده که از آن اجتناب نمایید.
خداوند تعالی کسانی را که با خویشاوندان خود قطع رابطه میکنند ، در سه جای قرآن (بقره: 27و رعد: 25و محمد: 23-22) مورد لعن و نفرین قرار داده است. از جمله میفرماید: «اگر از فرمان خدا رویگردان شوید ، آیا جز این انتظار میرود که در زمین فساد کنید و قطع رحم نمایید؟ آنها کسانی هستند که خداوند آنان را لعنت کرده است.» (محمد: 22- 23).
قطع رحم به معنای رسیدگی نکردن و محبت نداشتن نسبت به نزدیکان است. این امر در اسلام بسیار ناپسند شمرده شده و تاکید گردیده که از آن اجتناب نمایید.
امام صادق(ع) از جدش امام سجاد (ع) نقل نموده که فرمود: «از معاشرت و دوستی با کسی که با بستگان خود قطع رحم کرده بپرهیز، زیرا چنین کسی را در سه جای کتاب خدا (قرآن) مورد لعن و نفرین یافتهام.» (سفینهالبحار، ج1، ماده رحم.) همچنین در جای دیگر میفرماید: «به خدا پناه میبریم از گناهانی که مایه تسریع نابودی است، مرگها را نزدیک و شهرها را از ساکنین خالی میسازد و آن گناهان، قطع رحم، آزردن پدر و مادر و ترک احسان و نیکی (به آنان) است» (اصول کافی، ج 2، ص 448) در همین راستا امام علی(ع) میفرمایند: « قطع رحم و عاق پدر و مادر شدن از زشتترین گناهان است.» (میزان الحکمه، ج 4، ص 89)
رفتار با خویشان نااهل
شخصی به رسول خدا (ص) عرض کرد: «من اقوامی دارم که به آنها احسان میکنم ولی آنها مرا اذیت میکنند. میخواهم دیگر کاری به آنها نداشته باشم.» پیامبر (ص) فرمود: «در این صورت خداوند همه شما را رها میکند (و از رحمتش دور میسازد)». عرض کرد «پس چه کنم؟» پیامبر (ص) فرمود: «به آن کس که تو را محروم ساخته بخشش کن و با آن کس که از تو قطع کرده بپیوند و آن را که به تو ظلم کرده، ببخش. و اگر چنین کنی خداوند پشتیبان تو خواهد بود.»
رسول خدا (ص) در همین خصوص در بیانی دیگر میفرماید: «آیا میخواهید بگویم بهترین اخلاق دنیا و آخرت چیست؟» حضار با اشتیاق گفتند: «بله یا رسولالله». فرمودند: « با اخلاق کسی است که با آن کس که از او بریده آشتی کند، و به آن کس که او را محروم کرده ببخشد، و آن را که بر او ستم کرده عفو کند. و هر کس بخواهد مرگش به عقب بیفتد و روزیاش فراوان شود، باید تقوای الهی را پیشه سازد و صله رحم کند».
از رسول خدا پرسیدند: « بهترین صدقه کدام است؟» فرمودند: «صدقه به خویشاوندی که دشمنی شما را در دل داشته باشد. پس صله رحم به خویشان، عام است و حتی بدخواهان را نیز شامل میشود.»
البته مواردی هم وجود دارد که قطع رحم اجازه داده شده است:
1- مواردی که ارتباط فامیلی موجب ضرر و زیان طرف مقابل میشود.
2- مواردی که ارتباط فامیلی با انسان کافر و مشرک یا منافق موجب تاثیرپذیری انسان و افتادن به وادی خطرناک کفر و شرک و انحراف میگردد.
3- مواردی که انسان در اثر ارتباط فامیلی با شخصی گنهکار نه تنها در وی نمیتواند تاثیر بگذارد بلکه از او تاثیر میپذیرد و به گناه کشیده میشود.
4- مواردی که رفت و آمد با فامیل آلوده و مسالهدار موجب تایید اعمال وی در دید دیگران گردیده، باعث جذب سایرین به وادی گناه میگردد. (معراج السعادخ؛ ملااحمد نراقی)
از آنچه بیان شد میتوان دریافت که در اسلام «صله رحم» و ارتباط فامیلی بسیار اهمیت داشته و کراراً مورد تاکید قرار گرفته است، در مقابل قطع رحم امری نادرست و غلط است و باید از آن اجتناب نمود.
در موارد محدودی که اجازه ترک رحم داده شده نیز بیشتر محدود نمودن آن مورد نظر است. همانگونه که اگر فامیل ما مرض خطرناک واگیردار داشته باشد روابط ما با او به گونهای محدودتر خواهد بود، در مواردی که آنها به آلودگی روحی خطرناکی مبتلا شدهاند نیز همین گونه باید باشد. در این موارد هم به حداقل قطع رابطه باید کفایت نمود، نه قطع کلی، وصله رحم را حتی با یک احوالپرسی تلفنی، سالی یک یا دو بار دیدار و ... باید ادا نمود.
منبع : نشریه بشری خانواده- با تلخیص
تنظیم برای تبیان : داوودی